Comanda minimă la magazinele online

Sau cu alte cuvinte, ce mă enervează pe mine uneori sau, în mod particular, ce m-a enervat zilele acestea.

Să zicem că vreau să cumpăr un produs. Respectivul produs care costă cam 20 de lei nu poate fi găsit decât la câteva magazine online. Pe lângă preţul produsului mai plătesc şi transportul, care este fie peste 10 lei prin curier şi ajunge a doua zi, fie 6-8 lei sau mai mult cu poşta şi… ei bine, poşta uneori e o pacoste. Evident că prefer să mai dau câţiva lei în plus să-mi vină omul la uşă cu produsul, nu să merg la poştă şi să stau la coadă 15 minute pentru un colet.

Nu am nimic împotrivă să plătesc transportul, transportul produselor este un serviciu pe care nu-l pot face eu singură, aşa că mi se pare normal să ofer o compensaţie celor care mediază acest lucru. Ceea ce mă scoate din sărite este comanda minimă. Această comandă minimă este suma minimă pentru care respectivul magazin online acceptă să mă servească, cu alte cuvinte, nu-mi vrea banii dacă nu sunt dispusă să-i garantez un profit minim stabilit în prealabil şi să plătesc o taxă de manipulare ascunsă.

Dacă aş vedea aici jumătatea plină a paharului, comanda minimă este o metodă bună de a mă face să încerc şi alte produse, produse care se pot dovedi o achiziţie bună, dar asta nu schimbă faptul că în realitate achizitionez şi produse pe care nu le vreau de fapt, pe banii mei şi forţată de faptul că vreau un amărât de produs pe care nu-l pot procura din altă parte. Cu alte cuvinte, respectivele magazine îşi acoperă costurile mari de procesare ale comenzilor din banii mei în loc să implementeze proceduri de optimizare a fluxului de lucru sau taxă de manipulare (handling). Uită ce înseamnă comerţul cu amănuntul şi mă determină să renunţ la respectivul produs, la achiziţiile de la respectivele magazine şi mă constrâng să mă orientez spre alte produse pe care le pot achiziţiona la un preţ mai bun, sau cel puţin la un preţ pe care sunt dispusă să-l plătesc. Asta pentru că pot să o fac, am libertatea de a alege unde să-mi cheltuiesc banii şi cu ce vânzători să mă angajez într-o relaţie de schimb satisfăcătoare pentru ambele părţi. Şi poate prefer ca restul de 30 de lei, acei bani pe care i-aş cheltui pe produse pe care nu le vreau, să-i cheltui pe lucruri pe care le vreau şi care-mi sunt utile, cum ar fi o cutie de Extraveral în acest caz.

Ştiu că fiecare vânzător are dreptul de a-şi alege politicile, atâta timp cât aceste politici nu încalcă legislaţia, dar am şi eu o curiozitate nesatisfăcută: care sunt beneficiile comenzii minime pentru retaileri? Poate ştie cineva cu studii economice, că evident că eu nu am făcut nici ASE-ul şi nici nu am business cu comanda minimă.

{ 57 comments… read them below or add one }

sideris

Iti pot spune ca adesea nici acea comanda minima (banuiesc de 50 de lei) nu acopera cheltuielile de ambalaj (cutie, scotch, chiar sfoara si hartie de impachetat in cazul postei), hartie si toner pentru imprimarea facturii, etichetei, borderoului de predare la curieri/posta, cheltuiala transportului pana la posta/sediul curierului etc. Mai ales cand este vorba de magazine online care practica adaosuri „minimum minimorum”, cum este al subsemnatei :D. Cu toate acestea am facut si fac numeroase exceptii de la comanda minima, este greu sa ii refuzi pe oameni. Am expediat si colete cu valori de 20 lei. Asa ca poti si tu sa ii contactezi telefonic pe cei de la care doresti sa cumperi si poate vei da de bunavointa 🙂

Răspunde

Gabriela

Înţeleg toate aceste costuri, eu sunt dispusă să plătesc mai mult pentru un produs în al cărui adaos comercial sunt incluse aceste costuri. Cele enumerate de tine eu le înţeleg a fi taxă de manipulare, dar da, înţeleg şi dorinţa de a practica adaos comercial mic pentru a câştiga clienţi. Doar că pe mine comanda minimă mă îndepărtează, nu mă apropie de respectivul shop. Este bine de ştiut că faci şi excepţii când vine vorba de comanda minimă, data viitoare când voi dori acel produs îţi voi scrie, nu voi mai cumpăra un alt produs în locul celui dorit. .
Mulţumesc pentru răspuns, chiar mă interesa şi punctul de vedere al „comerciantului”, că eu pe al meu l-am expus. 🙂

P.S. Nemulţumirea mea nu era direcţionată direct către shopul Sideris, ci către un altul, dar m-am bosumflat şi la Sideris pentru că voiam ceva şi nu am avut 60 de lei de dat la cosmetice.

Răspunde

sideris

Pai nu am stiut – trebuia sa ma atentionezi 🙂 Nici nu ma gandisem ca eram vizata, mi-am expus punctul de vedere doar ca fapt divers.

Răspunde

Gabriela

Nu am direcţionat nemulţumirea mea către un shop, ci către un aspect – comanda minimă. Mi-a plăcut faptul că ai fost amabilă şi mi-ai expus problema din punctul tău de vedere.

Răspunde

Roxana

Pe mine ma tot intreba lumea de comanda minima , asa ca m-am hotarat sa scriu pe site (in mai multe pagini) ca nu exista asa ceva. Mi s-a intamplat sa am comanda de un sapun dintr-o comuna aruncata nu stiu unde pe harta. Desi scria mare costul transportului, doamna nu l-a vazut, asa ca a refuzat sapunul. Pentru ca eu il trimisesem prin curier (nu prea am incredere in Posta, in plus daca trambalez produsele prin toata tara nu o sa le mai vand in veci, se deterioreaza ambalajul, nu am de unde sa stiu in ce temperaturi stau, etc), asa ca am platit pentru toata afacerea asta vreo 60 de lei.

Răspunde

Gabriela

Din păcate cred că toată lumea din branşa ta se confruntă cu persoane neatente sau pur şi simplu limitate care nu ştiu să folosească un sistem simplu de achiziţii online.

Răspunde

Roxana

Da, cam asa este. Dar noi speram sa-i educam. Din cauza asta nu primim comenzi telefonice, avem un formular pentru intrebari chiar in prima pagina, ii atentionam asupra costurilor transportului chiar inainte de plasarea comenzii.

Răspunde

peafowlady

Eu cred ca sunt printre putinii oameni care nu agreeaza curierul. Tin minte ca mai demult am asteptat un curier vreo cinci zile… deci am platit o suma in plus pentru nimic. E adevarat, si cu Posta am avut niste experiente neplacute dar foarte putine. Lucrand cu plata ramburs de foarte mult timp mi-am programat totul in asa fel incat sa nu mi se para un haos cand ma duc la ghiseu sa expediez ceva.
Cat despre comanda minima, este intr-adevar enervanta. Dar pe unii ii inteleg, spre exemplu daca vinzi carti, parca nu iti vine sa te duci la posta pentru un colet amarat de 5 + 7 lei.

Răspunde

ION ZMEU

depinde de curier…

Răspunde

Epurica

Ah, I feel you! Chiar zilele trecute voiam sa comand ceva de vreo 20 de lei, comanda minima 70. Pana la urma am renuntat la idee. Vorba ta, nu vreau sa fiu fortata sa scot banii din buzunar.
Eu chiar m-am gandit mult la chestia asta, avand in vedere ca in curand incep si eu un mic comert. Pana la urma am hotarat ca voi include costurile de manipulare, ambalaj & co in taxa de transport. In functie de dimensiunile coletului si de cat ma costa cutiile/plicurile si tot restul, adaug suma respectiva la transport si aia e. Fiecare cumpara ce si cat vrea si isi plateste transportul. E problema omului daca ii convine sa plateasca 10 lei transport pentru un produs de 10 lei, insa daca clientului ii convine, eu n-am nimic impotriva.

Răspunde

Gabriela

Iepurilă, pentru ambalaje, caută Fabrica de ambalaje Paff, au site pe internet şi au acolo expuse toate produsele cu preţ cu tot.

Răspunde

Mika

Cand am inceput sa imi strang materiale pentru mica mea „afacere” aveam nevoie de 1 singur produs care costa 30 ron si care pentru mine era extrem de vital sa il am. Ce m-a impiedicat? Suma minima de comanda 100 ron , chiar daca ar fi fost sa comand toate produsele de la ei tot nu aveau ce imi trebuia mie. Uite asa a trebuit sa improvizez acea ustensila doar pentru ca nu am putut sa achizitionez originalul de pe singurul site din RO care il comercializeaza.

Comanda asta minima de-a dreptul ma streseaza uneori.

Răspunde

Neira

Daca ai asteptat doar 15 min pt un colet esti un caz fericit. Eu am asteptat vreo 30 in conditiile in care in fata mea mai era o persoana. Si pt ca aveam colet din afara am trecut si pe la vames care mi-a spus cu nonsalanta ca trebuie sa ma duc la xeroxul de peste strada ca sa-mi trag formularul pt ca ei nu mai au. Si daac tot ma duc sa fac mai multe. DIN BANII MEI. Am ramas 😐 😐 😐 Si apoi constat ca pe niste produse pe care eu le-am platit deja mi se percepe tva din nou. De ce se percepe tva si in tara? si daca eu le revand respectivul mai plateste tva. Practic se plateste tva de mai multe ori pt acelasi produs. Si nu e deloc putin 19%. La curier am platit intr-adevar mai mult, dar nu mi s-a cerut tva si nici sa trag formulare la xerox /:) Practic am ajuns tot acolo… doar ca fara nervi si fara sa ma deplasez pana la posta.

Răspunde

Stefania83

Tocmai pentru motivele evocate de tine mai sus eu am preferat sa nu impun nici o comanda minima pe site-ul meu.Toti clientii sunt tratati la fel indiferent de valoarea comenzii si am avut destule cazuri de comenzi de 20 Ron , si am ambalat, am stat la coada la posta dar asta este iti asumi niste responsabilitati cand incepi ceva.

Răspunde

Liviu Taloi

Comanda minima e ilegala. Vorbeste cu cei de la ANPC iti vor zice acelasi lucru. Din moment ce au produse pe site care costa 1 leu, trebuie sa te lase sa le cumperi. Liviu.

Răspunde

ION ZMEU

buna
eu am o mare dilema, cum se procedeaza cu produsele soldate, se pot returna…pt ca peste tot scrie ca ceea ce se lichideaza nu se poate returna…si atunci cum ramane cu cele 10 zile…
sau cu articolele de lenjerie de corp si costumele de baie

Răspunde

Gabriela

Legea spune că se returnează în termen de 10 zile. Dacă nu-ţi acceptă returul produsului în condiţiile legale, poţi face plângere la protecţia consumatorului.

Răspunde

gigi

Poti sa vii cu un argument, un link catre legea care interzice comanda minima? sau doar te bagi si tu in seama?

Răspunde

sideris

Citesc blogul dlui Taloi, tocmai de aceea am rugamintea sa ne dea mai multe detalii despre prevederile legale respective. Chiar sunt interesata intru totul. Inainte sa pornesc micul magazin online, am studiat legislatia care priveste comertul electronic, insa fara sa gasesc nicaieri o prevedere cum ca o comanda minima ar fi nepermisa. Nu sunt convinsa ca opinia – sau chiar practica – ANPC tine loc de lege. Insa totul e posibil, admit :), la fel precum admit ca este posibil sa ma aflu eu in eroare. Multumesc.

Răspunde

natty

eu prefer posta romana – nu am avut probleme cu asteptat colete dar cu curierul da – orarul meu e foarte aglomerat si haotic si chiar ma streseaza sa imi faca un curier program plus ca de multe ori e mult mai scump
my 2 cents

Răspunde

Gabriela

La mine programul este flexibil, majoritatea prin curier vin. Când merg la poşta de care aparţin străbat jumătate de capitală, că nu mi-am schimbat adresa pe CI de lene. Cel mai mult îmi place când vin curierii cu mâncarea de căţel, este Dani grămadă pe ei şi ei nu se supără că le sare pe portieră.

Răspunde

ION ZMEU

posta romana te chinuie cu modul de ambalare si mai ai o gramada de hartii de scris…mai au fost cazuri in care am primit sumele ramburs dupa 3 saptamani

Răspunde

Borsos Florica

Am auzit o multime de lucruri pro despre photo perfexion,il caut de peste o luna,in timisoara nu il gasesc(sephora n`avem), s-a deschis in arad sephora..ins anu au:)..dezamagita,am nevoie de un fond de ten ce acopera dar nu sa vada vecina de la 4 ca ..nu vreau o masca,acum am un fdt de la clinique..nu merita 120 ron..nici macar 10..si un corector de la artdeco..o dezamagire,da..am tenu tern,opac si..ajutor:)

Răspunde

Gabriela

Uită-te la comentariile de la acest articol http://manie.ro/un-nou-concurs/
Sunt produse preferate ale cititoarelor, poate găseşti acolo ajutor pentru fondul de ten

Răspunde

joviska

Eu practic o comanda minima de 20 de lei, ceea ce nu mi se pare deloc mult, insa mai fac si exceptii. 20 de lei mi se pare decent astfel incat sa nu cheltui prea mult pentru ambalarea unui singur produs.

Posta Romana este preferata mea in detrimentul curieratului rapid cu care am avut destule neplaceri. Ma enerveaza ca tot timpul te suna pe nepusa masa, ceva de genul „hai ca eu in 20 de minute ajug la dvs, aveti grija sa fiti libera”, plus ca multe firme de la care am comandat diverse nici nu m-au anuntat ca au pus coletul la curier si uite-asa m-am trezit prinsa in diverse treburi importante si a trebuit sa rog pe mama/tata/catelul/bunica/prietenul sa ridice coletul in locul meu. Deci, Curier rapid? no thanks, pentru mine:D

Răspunde

Liviu Taloi

Am sa caut o referire legala, insa oricine poate pune intrebarea respectiva la ANPC, si ei sunt obligati ca in termen de 30 de zile sa va raspunda.
Mai mult magazinele online au numai de castigat de pe urma consultantei gratuite obligatorii pe care ANPC trebuie sa o presteze. Trimiteti documente la ei, termeni si conditii, certificatul de garantie, factura, etc, si rugatii sa faca o analiza a acelor documente. Sunt obligati sa faca asta conform legii si sa va ofere consultanta. Vor elimina din documentele voastre clauzele abuzive, cum ar fi chestiunea cu comanda minima.

In alta ordine de idei, exista un grup de discutii specializat in comert electronic aici: http://groups.yahoo.com/group/comert_electronic/messages unde tocmai in acest moment se discuta despre curierat, despre costurile de livrare.

Poate vreti sa participati si voi acolo la discutii.
Succes, Liviu.

Răspunde

Crystian

La noi, la CrysSoft Euroalia, se pot cumpara si produse de 2 lei. Chiar si eu, proprietar de magazin online am avut neplaceri cand am comandat din alte magazine, pentru ca produsul era 9,90 lei si comanda minima era de 10 lei.
Cat priveste costurile de ambalare, daca nu pun la socoteala factorul uman, pentru toner, ambalaj, sfoara, scotch, factura, acte pentru posta, costurile sunt undeva la 60 de bani cu TVA inclus.
E si normal ca factorul uman costa de 10 ori mai mult, dar se compenseaza prin pachetele mai mari.

Lucrurile sunt similare si in comertul stradal: cate alimentare castiga vanzand cornuri de 30-50 de bani? Dar castigul e indirect prin atragerea de clientela, pentru prouse mai scumpe.

Cat priveste transportul, curierii ma enerveaza la culme! E ca in legile lui Murphi, vin exact cand nu esti acasa/la sediu. Si apoi umblu de nebun dupa ei, sa-i caut, prin tot orasul.
Cat priveste calitatea: am vazut pachete aruncate si la Posta si la curieri; am primit pachete rupte si de la Posta si de la curieri; au incurcat pachetele si la Posta si la curieri…
In schimb la Posta, in ultimii 7 ani de cand lucrez cu ei am observat o imbunatatire a serviciilor oferite si a timpului necesar pentru a duce pachetele la destinatie.
Din cauza asta prefer Posta Romana, si din cuza ca pachetul mediu la noi este undeva sub 20 de lei si mi se pare pervers sa ceri pentru transport 30 de lei la curier in aceste conditii.

Ce inca nu am implementat, si e un punct slab la noi este ca inca nu oferim alternativa curierului, dar la cerere mai trimitem uneori prin Priori Post.

Apropo, pentru a duce pachetele la domiciliu la Posta este serviciul de factaj. Iar daca primiti pachete nu mergeti dupa ele cand iesiti de la lucru: fie inainte (deschid de la 7 dimineata, del putin la noi) fie aproape de finalul programului (dupa 7 seara) si nu veti sta mai mult de 5 min.

Spor la cumparaturi!
Cristian

Răspunde

Tibi

Comanda minima reprezinta clar un model de amatorism in ecommerce.

Hai sa luam exemple de magazine online cu traditie de afara sa vedem daca exista asa ceva.

Se trezesc romanii sa inventeze roata din nou.

Comanda minima reprezinta un indicator care dupa mine e foarte clar: close the store! E inacceptabil sa impui o comanda minima! Daca nu poti sa sustii si unele comenzi chiar daca mergi in pierdere atunci trebuie sa te lasi de meserie! Ai de castigat la alte capitole: customer satisfaction, branding visibility, etc.

Parerea mea!

Răspunde

Claudiu Farcas

Noi am impus comanda minima din momentul in care 80% din comenzile de sub 100 lei au fost refuzate pe motiv ca transportul e prea scump si „nu e normal ca noi sa cerem atat pe transport”.. chiar daca scrie in multe locuri pe site ca transportul nu e inclus decat la comenzi de peste x lei.. si ca va costa in jur de y lei in fuctie de valoarea pachetului si greutatea acestuia.

Trimitem ocazional si colete cu valoare de sub 50 lei, cand clientul suna la noi si cere expres acest lucru, si intelege ca transportul il plateste el si costa x lei… chiar daca o comanda de aceasta valoare nu ne aduce niciun profit.

Răspunde

Alex

Noi am pus comanda minima 50 RON si taxele de posta platite de noi. Sub aceasta suma nu se justificau lucrurile. Am eliminat astfel problema transportului prea scump.
Si acum surpriza: din 100 de comenzi intr-un an, sub 50 RON – cu rugaminti si insistente sa facem o derogare, la care NU am adaugat transportul, 90 nu au fost ridicate. Concluzia noastra a fost una singura: la o comanda minima te adresezi unui segement de clienti care si au banii sa ridice coletul. Sub aceasta valoare, clientii cheltuieste banii in 5 zile pana ajunge coletul la posta – si nu-l mai ridica. Si stiti cu totii ce cheltuieli inseamna un colet neridicat.
Norocul nostru ca nu lucram pe nisa, clientii care nu accepta comanda minima se duc pe site-urile concurentei si toata lumea e fericita…. 🙂

Răspunde

Cristian Radut

E o totala aiureala sa iti limiteti propria oferta de produse.
Poti impune limite, insa nu poti obliga clientul sa cumpere de o anumita suma.
O solutie ar fi includerea costurilor de transport in pretul total al coletului impreuna cu plata anticipata pentru comenzi sub x lei.

Răspunde

ION ZMEU

mie mi se pare ca aceasta comanda minima nu are importanta atata vreme cat pe cos apare in clar cat costa livrarea.
Se poate implementa in script in cosul de cumparaturi sa mai puna de 10 lei ca sa nu mai plateasca taxa, sa zicem…si apoi eu cred ca prin curierat rapid este mult mai civilizat, decat sa-i pui pe oameni sa stea la coada la posta (minim 30 minute)

Răspunde

Alexa

Mda, magazinele online din Romania lasa mult de dorit. Unele site-uri din Eruopa ofera shipping international gratuit.
Strategia de marketing ar trebui sa fie: pentru comenzi de minim 30 lei sa zicem, aveti transport gratuit, in loc de aveti voie sa comandati de minim 30. Cea din urma este o politica orientata clar pe profit si nu pe client.

Răspunde

ion

acele saituri cu transport gratuit s-ar putea sa nu trimita nimic. Platesti cu cardul – se folosesc de bani 30 zile, dupa care ii trimit inapoi in cont . Vorbesc dintr-o experienta traita personal

Răspunde

Ca So

Este evident ca dumneavoastra nu cunoasteti mecanismul vanzarii unui produs. Un curier rapid precum FAN Courier solicita 18 lei fara TVA standard pentru 1 kg, daca mai doriti ramburs mai adaugati 6 lei. Viramentul sumei ramburs va costa 5 lei intrucat banca are un comision la incasare. Ambalarea produselor in cutii care sa le protejeze pe durata transportului poate costa pana la 5 lei functie de dimensiune. Trebuie sa fiti prevazator, daca vrea returnarea produselor sa nu va alegeti cu ambalaje deteriorate. Va rog sa insumati toate aceste costuri si sa-mi spuneti cine va poate oferi in acest sistem transport gratuit pentru 30 lei comanda minima. Chiar daca l-a luat gratit, vanzarea produsului este in mod evident in pierdere pentru comerciant, fapt interzis expres prin lege.

Răspunde

Alexa

update: chestia asta transmite mesajul: nu ne deranjam sa trimitem o comanda pentru doar atati bani

Răspunde

sideris

Desi personal nu consider abuziva, ci chiar decenta, comanda minima de 50 lei, am decis, in urma acestor discutii, sa imi asum riscul de a o elimina. Desi costurile cu ambalarea etc. sunt cu foarte mult peste 60 bani, cum spunea cineva, iar la un magazin cu adaosuri comerciale minime, cum doresc sa il mentin pe cel pe care il administrez, „profitul” este mai curand un termen hazliu decat un fapt real, am decis ca factorul uman este de fapt singurul argument sustinut.

Insa chiar doresc sa schimb ceva, dincolo de opinia personala. Astfel aceste discutii au avut un efect, prin urmare, de ieri incepand, Sideris Shop nu mai solicita o comanda minima de 50 lei.

Răspunde

Gabriela

Pentru mine personal contează foarte mult, gândeşte-te că în loc să pierzi un client ai câştigat un client. Adică ai câştigat cel puţin un client, căci acum vorbesc în numele meu.

Răspunde

Diana

M-am foit ce m-am foit si pana la urma am scos si eu comanda minima obligatorie. Care nu era prea mare, doar de 30 de lei, dar avand in vedere ca preturile la noi sunt destul de mici, nu toti ajungeau sa faca comanda minima. Plus ca am facut de multe ori derogari de la aceasta suma, la comenzile primite prin email sau telefonic, asa ca am zis sa nu-i discriminez pe cei ce comanda online 🙂

Răspunde

Cristian

Hello, Liviu are dreptate, comanda minima poate fi sanctionata de protectia consumatorului, la fel si nerespectarea garantiei de returnare a produselor in 10 zile. Din pacate ganditi gresit livrarea, costurile de livrare nu trebuie sa acopere strict pretul curierului, ci si efortul de ambalare si materialele utilizate ( hartie, cutie, sfoara, printare, etc ). Astfel, chiar daca va cumpara un produs de 1 leu, veti castiga adaosul vostru comercial pentru produs, iar costurile de expeditie sunt acoperite prin taxele de curierat percepute. De foarte multe ori acest lucru marunt cumparat de catre client va aduce alte vanzari anterioare, daca acesta va fi multumit de colaborarea cu dvs.
Detin 4 magazine online din 2007, daca aveti nevoie de sfaturi sau ajutor, va stau la dispozitie cu placere pe id serbancc.

Răspunde

mada

eu ca si cumparator inteleg comanda minima … de fapt daca tot fac efortul sa comand, sa merg la posta sa ridic coletul atunci e in interesul meu sa comand cat mai multe produse … nu as cumpara un sapun de 10 LEI si apoi sa mai platesc si taxa inca 10 lei …

bineinteles ca si oferta magazinului ar trebui sa fie suficient de variata astfel incat sa pot cumpara numai lucruri folositoare … iar valoarea comenzii minime nu trebuie sa fie exagerata …

Răspunde

Dragos

Daca pe site exista o comanda minima, inseamna ca o comanda mai mica decat suma respectiva nu este profitabila. Daca pe site ar fi numai comenzi de 50 de lei, atunci site-ul nu ar mai castiga nimic, pentru ca ar avea costuri de logistica prea mari.

Răspunde

Liviu Taloi

Am revenit pe blogul vostru, azi cautam exact legea care nu iti da voie sa pui comanda minima, in orice magazin (de orice fel, offline sau online)

Vanzarile conditionate
Art. 58. – Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs de cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisa prestarea unui serviciu catre consumator, conditionata de prestarea altui serviciu sau de cumpararea unui produs.
Art. 59. – Nu sunt considerate vanzari conditionate:
1. vanzarile la un pret global pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum si pentru produse identice preambalate oferite intr-un ambalaj colectiv, cu conditia ca:
a) fiecare produs si fiecare serviciu sa poata fi achizitionat si separat la pretul sau obisnuit, in cadrul aceleiasi suprafete de vanzare;
b) cumparatorul sa fie informat despre aceasta posibilitate si despre pretul de vanzare aferent produsului sau serviciului;
2. vanzarile de produse in loturi sau ambalaje consacrate de uzantele comerciale si de nevoile de consum.

Din OG 99/2000 – privind comercializarea produselor si serviciilor de piata

Răspunde

gigi

In lege scrie ca este interzisa conditionarea asupra cantitatii sau de cumpararea unui alt produs, unde scrie de comanda minima?

Daca pui comanda minima nu il obligi sa cumpere mai multe sau sa mai cumpere si altceva chiar daca prin asta ar putea sa scape de limitare, nu face referire directa la asta.

Daca ajungem sa interpretam lucrurile atunci aici pot intra si promotile cu al doilea produs la pret redus unde ti se impune sa cumperi o anumita cantitate pentru a cumpara cu pretul respectiv si multe altele.

Mai bine vorbeste cu un avocat inainte, nu interpreta legea dupa bunul plac.

Răspunde

Ca So

V-am oferit un raspuns mai jos complet si avizat.

Răspunde

ady

„care sunt beneficiile comenzii minime pentru retaileri? Poate ştie cineva cu studii economice, că evident că eu nu am făcut nici ASE-ul şi nici nu am business cu comanda minimă.”
Eu am introdus comanda minima din urmatoarele motive:
– nr de colete facute/zi depaseste un anumit numar. Este evident ca prefer sa trimit colete de 100 lei nu de 15 lei.
– un alt motiv foarte bun: daca am 2 colete cu posta romana de 15 lei cele 2 produse nu isi scot pretul in cazul in care una din persoane nu ridica coletul. (e dreptul lui) 7 lei trimiterea cu ramburs + 8 lei depozitarea 10 zile si returul, evident da 15 lei)
Din punct de vedere a clientului este evident un dezavantaj sa cumperi un produs cu 8 lei si sa te coste transportul 7 lei 🙂

Răspunde

Ca So

Daca un profesionist imputa toate costurile sale cu livrarea comenzii consumatorului, atunci nu se justifica introducerea unei comenzi minime. Adaosul comercial, profitul profesionistului, nu este afectat in aceasta situatie intrucat nu se face nicio diferenta intre cumpararea din magazinul fizic sau online. Daca un profesionist imputa partial costurile cu livrarea atunci pot aparea situatii in care adaosul sau comercial sa fie diminuat, sa nu existe, chiar sa vanda in pierdere. Sunt situatii unde magazine online iti ofera preturi incredibile la transport cu curier rapid gen FAN Courier pana in 3 kg, inclusiv taxa ramburs. Este mai mult decat evident ca fata de costul standard FAN Courier de pana la 23 (3kg)+ 6 (ramburs) el beneficiaza de o reducere datorita volumelor, dar mai face si o reducere „din partea casei”. Cel mai probabil a constatat ca daca onoreaza comenzi sub X lei este afectat adaosul comercial. Refuzul onorarii unei comenzi prin impunerea unei comenzi minime trebuie sa fie mentionat pe website insotit de motive reale. Va rog sa cititi comentariul meu mai jos pentru mai multe detalii. Pentru imagine este mai bine sa impuneti un cost suplimentar decat sa constrangeti.

Răspunde

Angi

Am si eu un magazin online. Am avut initial comanda minima 50 ron, apoi am scazut la 40 dupa care am anulat-o. Azi am primit comanda pe un produs de 6 lei cu posta romana. Cat adaos credeti voi ca am eu la produsul de 6 lei astfel incat sa-mi acopere cheltuielile cu ambalarea, cheltuielile cu printatul facturii, cheltuielile cu plimbatul pana la posta( e 1.3 ron biletul de RATB), cheltuielile cu contabilul care inregistreaza minunata factura, sa justifice timpul si munca de a completa cele 2 formulare de posta si statul la posta de minim 30 de minute. Eu reintriduc COMANDA MINIMA. M-am saturat de comenzi de 6, 10, 12 lei si cum zicea ady unele se mai si intorc…

Răspunde

Liviu TALOI

Atentie la aspectul legal!

Poti avea insa un cost de livrare mai mare pentru comenzi mai mici de X lei. Atentie mare de tot la formulare, altfel la un control de la ANPC veti pica cu succes.

Răspunde

Cristian M.

„Atentie mare de tot la formulare, altfel la un control de la ANPC veti pica cu succes.” Ce vreti sa spuneti aici? Puteti fi mai explicit

Răspunde

Ca So

Refuzul unei comenzi minime pe motiv de costuri trebuie sa fie real si precizat pe website. Decat sa conditionati cumparatorul, mai bine faceti un gest de sinceritate fata de afacerea dumneavoastra pe care trebuie sa o protejati si sa precizati costurile aferente de livrare integral, astfel incat adaosul comercial sa nu fie afectat. Onorati orice comanda cu un cost. Faptul ca foarte multi pe aceasta pagina vor sa livreze gratuit, duce la o evaluare gresita a afacerii. Se doreste sa nu se piarda clienti, dar se pierde la costuri. Afacere gresit administrata. Un cost real evaluat este cea mai buna optiune si toata lumea va fi multumita.

Răspunde

Cristian M.

Pt. Angi: Trebuie sa ai un algoritm de calcul al taxelor postale si amblare astfel incat sa-ti acoperi cheltuielile la comenzile mici, macar pe sumele fixe.
Daca mergi doar cu un pachet la posta, cu autobuzul, nici la 50 de lei nu-ti scoti cheltuielile (trebuie sa ti cont si de costul propriului tau timp).

Ideea este ca trebuie sa cresti volumul de comenzi in timp astfel incat sa devii profitabil: daca duci la posta 100 de comenzi, chiar si de 6 lei, biletul de autobuz devine 0,013 lei/comanda… pana atunci este hobby sau investitie in viitor.

Alte idei: – facturile si formularele postale trebuie sa le poti lista automat (eventual corectezi adresa)
– contabilul trebuie sa le poata importa automat in sistemul lui
– convinge clientul sa mai comande ceva, pe langa produsul de 6 lei (de exemplu: mai pune ceva in cos si platesti mai putin la posta)

Răspunde

Ca So

Dumneavoastra trebuie sa aveti o afacere sanatoasa, sa faceti profit pentru a va dezvolta. Cat timp aceste costuri sunt platite din buzunarul propriu, se fac compromisuri, nu este o afacere sanatoasa. Impunerea unei comenzi minime este o greseala. Aveti la indemana instrumente legale de a nu impune aceasta comanda minima. Dati din adaosul comercial doar cat considerati, in rest consumatorul trebuie sa plateasca toate costurile invocate. Ca sunt cu ambalarea, salariu angajat, banca. Scotand aceste costuri din zona gri in zona alba o sa vedeti altfel lucrurile. De asemenea aveti libertatea de a refuza onorarea unei comenzi pe motiv de indisponibilitate. Va sortati astfel clientii cu care vreti sa incheiati vanzari. Sunt situatii unde poti ambala 100 de colete pe zi cu valoarea de 1 leu sau poti ambala 1 colet cu valoarea de 100 lei. Depinde cui va adresati ca segment. Interesant nu-i asa? Cititi si postarea mea de mai jos sa intelegeti partea legislativa.

Răspunde

Liviu TALOI

Va invit sa mutam discutia intr-un cadru mai academic, daca vreti pe http://ECOMpedia.ro, aici:

Este sa nu „comanda minima” impusa de unele magazine online ilegala? – http://ecompedia.ro/comanda-minima-legal-sau-nu.html

Răspunde

sumomanu

Primim si comenzi de 3.99 lei, daca clientul este dispus sa plateasca 10 lei transportul cu Posta romana( costuri de manipulare incluse) sau 20 lei transportul prin curier rapid.

Răspunde

Ca So

Daca vreti sa conditionati legal cumparatorul, puteti introduce plata prin virament bancar, evident adaugand costul care il aveti cu banca dumneavoastra la incasare la valoarea comenzii. Odata prezentate toate aceste costuri reale, pretul acestora trebuie sa stabileasca daca se cumpara un produs si nu comanda minima afisata. Exista situatii cand un consumator are nevoie urgenta de un produs care nu-l mai gaseste nicaieri si dumneavoastra ii impuneti comanda minima. Va dati seama ce ii faceti prin aceasta conditie? Va uraste, va ijura, va face tot ce-i sta in putinta sa va amendeze. Daca ati fi onest sa scoateti toate costurile in evidenta, protejandu-va adaosul comercial ca si cum ati vinde din magazinul fizic, ati putea sa vindeti un produs si de 1 ban pentru ca nu aveti costuri care sa va afecteze adaosul comercial. Dimensionarea gresita a costurilor creaza de multe ori situatii neprevazute, in rau din pacate.

Răspunde

Ca So

O discutie foarte buna, dar care trebuie lamurita in cele mai mici aspecte. O citire a O.G. nr. 99/2000 art. 51 – 56 aduce lamuririle necesare, indiferent de ce parte a baricadei te-ai afla, consumator sau profesionist. Art. 51, 54 si 56 sunt de competenta ANPC.

Art. 51 – Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs de cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt produs. Lucrurile sunt extrem de clare, daca ai stabilit o comanda minima de 100 lei si ai produse sub aceasta valoare, atunci nu poti conditiona vanzarea unui produs de 20 lei de achizitionare a inca 4 identice, sau de vanzarea unui alt produs de 80 lei ca sa ajunga la 100 lei.

Art. 52 – Exceptiile de la lege sunt iarasi clare. Vanzari la un pret global si vanzari de produse in loturi. Dupa cum puteti constata se pune accentul pe cantitate produsului cumparat.

Art. 56 – Se interzice a se refuza consumatorului fara un motiv justificat vanzarea unui produs. Interesant, aici legea da o mana de ajutor profesionistului. Acesta poate refuza vanzarea unui produs daca are motive temeinice in acest sens. De exemplu, el a stabilit costurile de transport la valori mai mici decat cele practicate de curierul sau, a optat pentru ambalare gratis, toate achitandu-le din adaosul sau comercial. Daca ar vinde produse sub 100 lei cu aceste costuri deloc neglijabile, ar achita si mai mult din adaosul sau comercial. In aceasta situatie comanda minima ar putea fi asimilata unui refuz de vanzare a produselor sub o anumita valoare, invocand ca motiv costul livrarii. Numai ca acest lucru trebuie precizat pe website la loc vizibil, intrucat consumatorul trebuie sa fie informat asupra termenilor si conditiilor si asupra costului final al produsului in situatia in care se onoreaza toate comenzile. In aceasta situatie este legal sa stabilesti un cost suplimentar pentru comenzile sub o anumita valoare care sa reprezinte costurile reale, in afara adaosului comercial.

Trebuie facuta precizarea ca vanzarea online trebuie asimilata vanzarii din magazin, adica un profesionist nu trebuie sa mareasca pretul produselor afisate pentru a acoperi din cheltuielile de livrare catre consumatorii la distanta. Pretul produselor este similar pentru toti cumparatorii, costurile aferente livrarilor intra in alta categorie. Inteleg perfect punctul de vedere al profesionistilor care mentioneaza o multime de cheltuieli precum toner, hartie, angajat, curent, banda adeziva, cutii. Acestea nu trebuie achitate din adaosul comercial si mai ales sa nu se ajunga in situatii in care sa se vanda produsele in pierdere intrucat este nelegal.

Solutia in cazul de fata, legala este urmatoarea:

– Daca esti profesionist depinde daca vrei sa vinzi produsele ieftine individual sau le-ai pus acolo sa fie cumparate impreuna cu produse mai scumpe. Scopul este sa vinzi si sa faci profit. Daca vrei sa nu vinzi produse sub o anumita valoare a comenzii, atunci stabileste costuri rezonabile pentru acele cheltuieli insumate si precizeaza-le consumatorului astfel incat un cost in plus sa-l descurajeze in a cumpara produsele. El decide, nu tu, daca mai cumpara sau nu. Nu da bine ca imagine sa iti conditionezi cumparatorii. Cu titlu de exemplu sunt mii de magazine online care conditioneaza, de exemplu nu poti cumpara o pizza de 10 lei, vrea 30 lei minim dar nu-ti da un motiv de ce iti refuza comanda, aici este locul unde profesionistul greseste flagrant.

– Daca esti consumator, poti fenta comanda minima cumparand cateva produse identice in cantitati. Apoi soliciti returnarea produselor care nu le doresti. Evident vei plati un pret atat pe partea de returnare si incasare a banilor in contul bancar, iar profesionistul pierde mai putin costul viramentului bancar.

Răspunde

Leave a Comment

Previous post:

Next post: